Svar: Update på at spise
27. april 2020
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og din up-date :)
Det er dejligt at høre, at I er lykkes med at "resette" påsken over, så jeres datter nu faktisk er glad for at sidde i sin høje stol og på den måde kan spise lidt med, når I sidder ved bordet sammen.
Det er også rigtig godt, at hun har lyst til at smage, putte i munden, sutter og gnasker og viser interesse for at spise selv - også selvom meget af maden spyttes ud, og det er begrænset, hvor meget der kommer ned, så lyder det som om, at hun stadig har lyst til at smage, og det er vigtigt :)
Det vil være rigtig godt, hvis hun nu tilbydes 3 flasker i døgnet, og jeg vil anbefale, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger der, så sikres hendes mælkebehov samtidig med at indtaget ikke påvirker hendes lyst til anden og mere rigtig mad.
Derudover vil jeg anbefale dig, at du begynder at lave klatkager til hende om morgenen. Klatkager er i princippet grød, som du steger på panden. Det er derfor en måde at give hende grød på, selvom hun spiser selv, og du kan variere lidt mellem forskellige grødtyper, så hun på den måde får lidt variation. Grøden kan evt. blandes med lidt æg, mel, revne æbler/æblemos eller bananmos før stegning eller serveres med lidt frugt- eller bærmos efterfølgende...
Du må også meget gerne give hende boller med lidt smør, ost, frugtmos eller lignende. Det kan være ¼ bolle, som hun kan sidde og sutte/gumle på. Det kan også være små bitte bider, som du kan hjælpe hende med at få i munden. Du kan give hende smøreost på eller give hende gnaveost ved siden af. Det kan være hjemmebagte havregrynsboller eller grahamsboller. Det kan også være boller som du køber f.eks. gulerodsboller eller lignende, gå efter fuldkornsmærket, så bollerne har et højt fiberindhold, men samtidig er bløde og fine, lette at tygge, men uden hele kerner...
Når du giver hende rugbrødshapsere, så vil det være rigtig godt, at du bruger grøntsagsmos som smørbart pålæg. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas, som du smører på. Det kan være en god måde at få grøntsagsmos i hende på.
Giv hende kogte grøntsagsbuketter eller grøntsager bagt i ovnen. Når kartofler og rodfrugter bages i ovnen, så får det sødmen frem, og det vil hun måske godt kunne lide. Nogle børn kan rigtig godt lide smagen af smør, så en klat smør på grøntsagerne eller lidt smørsovs, kan nogle gange gøre underværker. Nogle børn kan faktisk også godt lide bagt kartoffel, som vi andre spiser det med kryddersmør eller lidt dressing (lidt tykmælk fra 9 mdr), så det kan du også forsøge med...
Du kan også lave grøntsagsmuffins - du kan blande grøntsager som squash, ærter, majs, peberfrugt, kartofler, spinat.. bland med æg, mel, ost, evt. med lidt mme og bag dem i ovnen. Du kan finde opskrifter på nettet, som kan bruges...
Kød og fisk er også vigtigt. Du kan give hende forskellige frikadeller - lavet af forskellige typer kød og fiskedeller. Det kan være små stykker, som hun får i munden eller igen lidt større stykker, som hun selv kan sidde og gumle og sutte på.
Du kan med fordel også bruge forskelligt smørbart kød- og fiskepålæg på brødet, for på den måde at få lidt variation i hende. Torskerogn og makrel i tomat må hun gerne få, marinerede sild vil hun måske kunne lide - hvem ved :) Du kan lave farsbrød, som du skærer i små hapsere, og I kan på den måde spise det samme. Kogt hamburgerryg eller skinke kan skæres i små hapsere. Det kan også være boller i karry eller lignende, som måske er et hit..
Det er naturligt vigtigt at anerkende, at hun ikke er vild med for mange nye ting på en gang, og at du oplever, at det hurtigt bliver for meget. Derfor skal du naturligt introducere få ting af gangen - bibeholde fødevarer, som hun tydeligt er tryg ved og glad for, når du så samtidig prøver med lidt nyt. Det kan også anbefales, at du forsøger at introducere de samme nye ting hver 3 dag, så går der lidt tid imellem, at det tilbydes, og at hun får det igen og på den måde måske vil være mere tryg ved det, når hun atter møder det - og derfor gradvist vænner sig til det :)
Og så til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider:
Vågner ofte kl 06, og dagen begynder stille og roligt
Morgen 07: Klatkager lavet med f.eks. havregrød, eller flerkornsgrød, evt. tilsat lidt bananmos, æblemos eller lignende, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden mælk som nu...
Formiddag 10: ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Det kan være små bidder eller det kan være ¼ bolle, som hun selv sidder med i hånden og gumler sig igennem... Vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg: Grøntsagsmos, leverpostej, makrel i tomat, torskerogn. Suppleres med små bidder af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte grøntsagsbuketter, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, lidt rejer hjemmelavede grøntsagsmuffins eller lignende...
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 som nu...
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, evt. klempose med smoothies eller lignende. Må også meget gerne få frisk blød frugt og bær. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. almindelige børnevenlige retter, hjemmelavede grøntsagsmuffins, kartofler og rodfrugter bagt i ovnen, farsbrød, frikadeller, hamburgerryg, skinke, kogt kylling... Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Godnatmåltid ca 19.30 - det kan f.eks. være en klempose med grød, hvis du oplever, at det fungerer... får derefter børstet tænder...
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med klatkager...
Som du kan se, så skal jeres datter altså ikke længere have flaske tidlig morgen kl. 05, den skal nu trappes ud eller helt springes over. Om hun får drømmeflaske kl 23 eller 01 betyder ikke noget. Så længe den ligger her, så påvirker den ikke hendes indtag af rigtig mad om dagen. Du kan derfor give hende flasken, før du selv går i seng eller du kan vente på, at hun vågner og melder sig selv og så give hende den der...
Og hun skal ikke have flaske om formiddagen - hun kan fint få sit behov for mælk dækket via de 3 flasker - før middagslur, aften og sen aften (eller først på natten). Og det giver som sagt bedre plads til og lyst til mad om dagen...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og også giver lidt idéer til nye fødevarer og retter, som du kan forsøge dig med :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god appetit! Hold fast i, at det faktisk går fremad. Selvom det føles som to skridt frem og et tilbage, så er det stadig frem.. det går bare langsomt, men det er okay :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske